חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תהליך מיקוד NLP

המפתח הראשון לשינוי ולהתפתחות אישית ועסקית.

חלק תיאורטי.

הגדרה של המונח.

בשפת היום יום אנו משתמשים במילים – מיקוד או ריכוז כדי להביע צמצום או חיזוק או לחלופין כדי להצביע על צמצום של נפח תוך כדי הגדלת המתח. במקרה שלנו תהליך המיקוד הקשור למחשבה מטרתו היא בעצם לסלק את המחשבות או את התחושות החיצוניות כדי להתפקס במחשבה מסוימת או במעשה ייחודי. היתרונות של תהליך המיקוד- שיפור תהליכי המיקוד שלנו ייעל לנו את חיינו באופן יומיומי, הוא יחדד לנו את היכולות שלנו, ישפר לנו את הזיכרון שלנו ויעזור לנו לחוות באופן מלא את הרגע העכשווי. אם אנו נפזר את המחשבות שלנו אנו נשיג תוצאות נמוכות, לעומת זאת אם אנחנו נתמקד ונפקס את כל המחשבות שלנו על מה שאנו עושים באותו הרגע, אנו נחולל אנרגיה גבוהה מאוד לטובת מה שאנחנו מחפשים להשיג באותו הרגע. כאשר אנחנו ממוקדים בצורה תקינה, כל העשייה שלנו מודעת או לא, ממוקדת להשגת המטרה המכוונת.

המיקוד הפאסיבי

  אולי יש לכם היכולת מיקוד גבוהה מהרגיל או מהממוצע, או שיש לכם הערכה עצמית לא מספקת, בכל הקשור ליכולות שלכם. ישנו הבדל מאוד גדול בין תהליך מיקוד פאסיבי לתהליך מיקוד אקטיבי או מודע. כאשר אתם עושים פעולה כלשהי שהיא מאוד מעניינת אתכם או מסקרנת אתכם, לדוגמא, משהו בעבודה או איזה הובי שאתם עושים- ספורט או משהו כזה. אתם לא עושים שום מאמץ באופן מודע כדי להתמקד, זהו הרגע של תהליך המיקוד הפאסיבי. לעומת זאת כאשר אתם מנסים ליצור, משהו לחשוב על משהו שאת לא רגילים לעשות, זה יהיה בעצם תהליך של מיקוד מודע- באופן מודע. מבלי לחשוב על העובדה שהמחשבות שלכם לא יתפזרו לכל עבר.

סטודנטים מצטיינים פנו אלי בתקווה שאוכל לעזור לשפר את תהליכי הזיכרון והמיקוד שלהם. התלונות שלהם היו בעיקר שהם היו צריכים להתאמץ מאוד כדי להישאר באופן רציף בתוך המחשבות שהם היו חוקרים או לומדים באותו הרגע. לעומת זאת, היו להם כמה חברים שהייתה להם היכולת לזכור את הדברים ולהתמקד בדברים בצורה מאוד קלה כביכול ללא מאמץ. מה שגיליתי תוך כדי שהתחלתי לחקור את הסטודנטים השונים הוא שאותם הסטודנטים שלאחרים היה נדמה שהיה להם קל ליזכור, היו עושים בדיוק את אותם מאמצים- לא ניתן היה לברוח מהעובדה הזו.

יש לנו נטייה לחשוב שלאחרים תמיד יותר קל להתעלות מעל אתגרים או מצבים קשים, ואולי גם שהם עושים את זה בפחות מאמצים מאשר מה שנדרש מאיתנו כדי להתגבר על הקושי.

תהליך מיקוד אקטיבי או מודע- כאשר אנחנו מעוניינים לפתח שרירים בגוף עלינו להתאמן בצורה הדרגתית בהתחלה והתרגילים צריכים להתבצע בצורה מתמדת- יום יום, ואולי כמה פעמים ביום תוך כדי שהשרירים בעצם מתפתחים, הכמות והזמן של התרגילים צריכים לעלות בפרופורציה עם מה שאנחנו רוצים להשיג. המלכודת היא שאם אנחנו משחררים במשך שבוע שבועיים את התרגילים שאנחנו יזמנו כדי להשיג את התוצאות שלנו, מה יקרה לשרירים? הם יתנוונו. אנחנו חייבים להתאמן באופן יומיומי, לדאוג לעצמנו לתזונה נכונה, למנוחה נכונה, כדאי לדאוג שלשרירים שלנו תהיה אותה עוצמה ואותו החוזק שאנחנו קבענו לעצמנו. נושא תהליכי המיקוד עובד על אותו עיקרון, תרגילים יומיומיים ופשוטים בהתחלה, שאנחנו צריכים לעשות אותם באופן רציף או

מתמיד ותוך כדי שאנחנו עושים אותם אנחנו מאפשרים לעצמנו לדרוש קצת יותר מהמוח שלנו ומהמיקוד שלנו . יחד עם זאת, כמו שרירי הגוף, אם אנחנו נפסיק לאמן את תהליכי המיקוד שלנו, או אם אנחנו לא ניתן למוח שלנו מנוחה מידי פעם , או אם אנחנו לא נזין את עצמנו בצורה תקינה אז אנחנו פשוט ננוון את המוח שלנו.

הנוסחה הנכונה מבחינתי היא אימון של המוח ושל תהליך מיקוד NLP, מנוחה ותזונה.

זכרו שמנוחת יתר תגרום לנו גם כן ניוון ברמת תהליכי המיקוד שלנו ביכולת שלנו להתמקד. באותה צורה תרגילים מאומצים גם כן יכולים לגרום לנו לנזק- שני הקצוות הקיצוניים חייבים להיות תחת שליטתנו ועלינו למצוא את הדרך להיות ביניהם.

צורה של תהליך מיקוד NLP יקר ערך

היכולת לרכז את עצמנו, את הרצון שלנו, את כל האינטליגנציה שלנו, למחשבה או לעשייה ספציפית ומוגדרת מראש, היא אחת היכולות העיקריות והיקרות ערך שאדם יכול להשיג בכל חייו. ניתן לחוש או לחוות את זה במשפטים שאנשים אומרים כמו למשל: "אני נותן את כולי לדבר הזה…" , "אני יעשה את המקסימום…", אנחנו רואים את זה גם כן באומנות, כשאנחנו רואים ציור מוצלח שבעצם הפך להיות כזה אחרי שהאמן נתן חלק ממנו, או שהוא נתן את נשמה שלו בתוך הציור, בתוך האומנות. תהליכי מיקוד לשרות היצירתיות שלנו.

אם ניקח לדוגמא את יוון העתיקה, הם מיקדו את כל יכולותהם ליופי ולאומנות וכך יוון הפכה להיות מודל לכל העולם וגילתה את האומנות לכל הדורות מאז ועד היום. אם ניקח לדוגמא את רומא העתיקה שם מיקדו את כל יכולותיהם ליצירת כוח וכך הם הפכו בעצם לשליטים של העולם של פעם. אנגליה בזמנו מיקדה את כל היכולות שלה בכל הקשור למסחר, להובלות ימיות וכך הפכה לאימפריה בכל הקשור למסחר בינלאומי. האמריקאים על אותו עיקרון הם מיקדו את כל היכולות שלהם ביצירת מטבע – הדולר- הם חולמים דולר , אוכלים דולר ושותים דולר. לא משנה במה העם או האדם מתמקדים, אם הוא מרכז את כל היכולות שלו לטובת העשייה, לטובת ההישג, הוא פשוט יגיע לשם. קחו את תומס אדיסון אם הוא היה מוותר אחרי הניסיונות הראשונים, מי יודע אם היו לנו היום מנורות בשביל להאיר את ביתנו בחשכה? הסטודנט הצעיר שמתחיל ללמוד עריכת דין, חולם עריכת דין, נושם עריכת דין, כל מה שהוא עושה קשור לעניין הזה וכך הוא בעצם מבטח את עצמו להישגים ולהיות עורך דין מוצלח בעתיד.

על אותו עיקרון קמה כל האומנות וכל המדעים שנחקרים.

אלו שממקדים את עצמם על רעיון אחד ספציפי שמזינים את עצמם מתוך החלומות שלהם, שאף פעם לא מאבדים את המטרה באופק שלהם, תמיד ישיגו את המטרה שלהם. האינטליגנציה שלהם הופכת להיות מגנט רב עוצמה שמושך אליהם את הדברים שהם חושקים בהם. במוקדם או במאוחר הם יגשימו את חלומותיהם.

אם אתם מצליחים למקד ולרכז את כל המחשבות שלכם ואת כל המשאבים שלכם בנחישות אין לכם מה לחשוש מלהגיע למטרות הכי גדולות שלכם, שום דבר לא יעצור מבעדכם להגיע ולהגשים את החלומות. יחד עם זאת, אם אתם ממקדים רק חצי מהיכולות שלכם? אם אתם עושים את הדברים בחצי כוח? אם אתם לא שמים את כל העוצמה לטובת העניין? סביר להניח שתגיעו רק לחלקים בלבד מהמטרה שלכם. החלום בלי מאמץ- רק שורף אנרגיה. התמיכה של החזון, מלווה במאמץ נחוש וממוקד במישור המטריאלי, הם אלו שיביאו אתכם לתוצאות.

תהליך מיקוד NLP תרגילים פרקטיים – לחסום את הגירויים החיצוניים לנו.

התנאי הראשון כדי לפתח את יכולת המיקוד שלנו, הוא לנטרל את עצמנו מכל גירוי חיצוני, לנצח את הסחת הדעת, לשלוט באופן כמעט מוחלט בגוף ובנפש. התרגילים הקרובים יהיו פחות או יותר קשים לביצוע, אבל, אני מציע לכם לעשות אותם ולהתמיד עד שתגיעו לתוצאות הרצויות באופן מוחלט. אתם תצאו מורווחים מהמאמצים שלכם. כבר בסיום התרגילים הראשונים תוכלו לזהות את התפתחות היכולות שלכם בתהליך מיקוד. בהתחלה אנחנו נתרגל את המיקוד שלנו במשך כמה דקות מידי יום, יום אחרי יום. ובהדרגתיות אנחנו נאריך את התרגילים על ציר הזמן ונוסיף מספר תרגילים במהלך היום. במהירות רבה אתם תוכלו לראות כמה עבודה עשיתם.

המיקוד והיכולת שלנו להתרכז מאפשר לנו להשיג מנוחה מנטאלית ופיזית. נניח שאתם מותשים ממאמץ ממושך או מעבודה פיזית קשה או מאמץ מנטאלי גדול ואתם חשים את הצורך לנוח, אם אתם מתיישבים או נשכבים, המחשבות שהעסיקו אתכם בזמן שעשיתם את אותם מאמצים יחזרו להעסיק אתכם בזמן שאתם רוצים לנוח. סביר להניח גם שזה יפריע לכם, נכון?

בידיעה שהמדע גילה לנו שכל מחשבה משפיעה, במידה כזו או אחרת. תמיד יש תאים פעילים, עובדים, במוח, תאים בודדים או מקבץ של תאים.

(תוך כדי שחלקם עובדים או פעילים אחרים נחים) אז איך בעצם אנחנו יוצרים מנוחה לאותו תא עייף מעבודה מתמשכת? קודם כל ממקדים את כל המחשבות שלנו למחשבות אחרות לחלוטין, דבר זה יקפיא לרגע את חילוף החומרים הכימי שעדיין מתבצע על ידי מקבץ התאים המועסקים על ידי המחשבה הקודמת.

בזמן הזה חלק מתאי המוח, (אלו שהיו עד כה במנוחה) נכנסים לפעולה ובכך הם מאפשרים מנוחה לאותם התאים שעבדו עד כה. כך בעצם אתם יכולים לחוש רגע אחד קטן של מנוחה אמיתית.

חלק מכם עושים זאת כבר באופן לא מודע, לאחר יום עבודה ארוך, יש כאלו שכדי להסיט את דעתם למחשבות אחרות לוקחים פשוט איזה ספר ומתחילים לקרוא אותו, אתם מרגישים שאתם נשאבים לתוך הסיפור שאתם קוראים. ובכך אתם מאפשרים לתאים שעבדו עד כה- לנוח.

זכרו, אותם אנשים שממקדים את עצמם לרעיון אחד מסוים ומזינים את החלומות שלהם באופן מתמיד עם המחשבה, אותם האנשים שלעולם לא מאבדים את המטרות שלהם מחוץ לשדה הראיה שלהם, תמיד משיגים את מה שהם רוצים. זהו פרי של תהליך המיקוד שלהם.

האוטוסוגסטיה גם הינו כלי מאוד יעיל בכדי לשפר לכם את המיקוד, אנחנו נגיע לנושא זה בבוא העת. תהליך מיקוד או יכולת להתרכז לשרות ההבנה.

התרגיל הפשוט ביותר כדי לפתח את יכולת המיקוד שלכם, הינו לקרוא משפט, כאשר הנושא עצמו נטול מכל אינטרס בעינכם, ולאחר מכן עליכם לעשות את כל המאמצים כדי לשחזר את הרעיון שפותח במשפט. לשחזר כלומר לומר את המשפט בשפתנו באופן מילולי, או לכתוב אותו.

לאחר שהצלחתם לשחזר ולהעלות חזרה את אותם הרעיונות שפותחו באותו המשפט הפשוט, נסו להוסיף לזה עוד משפט ועוד משפט, עד שתגיעו למצב שתצליחו לשחזר פרק אחד שלם מתוך ספר וגם אולי דף אחד שלם ובסופו של דבר תוכלו אולי גם כן לשחזר רעיון שלם של ספר שלם.

תרגיל נוסף- התאמנו בלספור ברברס, דבר שהוא יחסית פשוט, לדוגמא התחילו לספור מ20 עד 0 ללא הפסקות, כאשר אתם מרגישים שאתם שולטים בספירה לאחור, התחילו לספור מ50 עד 0 בדילוג של 3 , בלי הפסקות. על אותו עיקרון אפשר לעשות את זה עם האלף בית, ברברס מ- ת' ל-א'.

תרגיל נוסף, תרגיל זה בא לחזק שני דברים ביחד גם לפתח את היכולת להתמקד וגם כן לעבוד הזיכרון שלכם. הרעיון הוא כזה, בסוף יום העבודה שלכם, מתיישבים במקום נוח ומתחילים לשחזר את כל האירועים שעברו במהלך היום, כאשר מתחילים מהרגע האחרון של היום כלומר מהרגע שהתיישבתם להתחיל בתרגיל עד לתחילתו של אותו היום, עד לרגע שבו התחלתם את הבוקר שלכם.

מיקוד על חפצים שהם חסרי משמעות עבורכם, לדוגמא קחו עיפרון רגיל ומקדו את כל תשומת הלב שלכם על העיפרון במשך 5 דקות מלאות. התבוננו בעיפרון מכל הזוויות שניתן להסתכל עליו, תהפכו אותו, תשקלו אות,ו תשאלו את עצמכם מה יכולים להיות השימושים השונים בעיפרון מעבר לכתיבה? מה יכולות להיות מטרות העיפרון אם היית לו איזו יכולת קוגניטיבית? מה השימוש האמיתי של העיפרון? ממה הוא עשוי, מאילו חומרים ? איפה הוא מיוצר? על ידי מי הוא מיובא? מי המציא את העיפרון? וכך הלאה, במשך חמש דקות מלאות חישבו והתמקדו רק בעיפרון. דמיינו שכל הייעוד של החיים שלכם, הוא בלהתמקד ולחקור את העיפרון, דמיינו שכל העולם כול, מסתכם בזה שיש אתכם עצמכם ואת העיפרון.

שלכם,

ג'יימס אייזיק [crawlable-facebook-comments]

2 תגובות

  1. בכל פעם שאני נכנס לאתר שלך אני מגלה משהו חדש משהו שמרגש אותי, משהו שמעורר אותי.