חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"ראפור" – כימיה אנושית

ב NLP היא היכולת להתייחס לאחרים באופן שיוצרים אווירה של אמון והבנה. זוהי היכולת לראות את נקודת המבט של אחרים ולגרום להם להבין את שלך. אתה לא חייב להסכים עם נקודת המבט שלהם או אפילו לאהוב אותה. זה בסה"כ צורה או גורם לתקשורת קלה יותר.

אינטראקציות מוצלחות תלויות במידה רבה ביכולת שלנו ליצור ולקיים יחסי קרבה עם אחרים. באופן מפתיע, לרוב אנחנו מקבלים החלטות (לדוגמה) עסקיות בהתבסס על "ראפור" ולא בכישרון הטכני. אנו נוטים לקנות, להסכים עם, או לתמוך במישהו כאשר אנו חשים את הכימיה הזאת. הכימיה הזאת שמה "ראפור".

"ראפור" הינו אוסף טכניקות מתוך ה NLP, כמו היבטים רבים אחרים של NLP שגם הם עדינים מאוד, אך בעלי עוצמה אדירה בהשלכתם ובהשפעתם. מילונים רבים מגדירים את יחסי הקרבה כמו מערכת יחסים המתאפיינת בהרמוניה, קונפורמיות, הסכם או זיקה קרובה בין אדם לאדם. הוא תומך בהסכם, מיישר הדורים, מאחד שינויים ושוני.

דגש על עבודה עם הדמיון

ישנן דרכים רבות כדי לדעת אם נתחבר לאנשים שונים, אנו נתייחס לשתיים מהן. אנו יכולים לבחור להדגיש את ההבדלים או הדמיון בין עצמך לאחר, או אפשר למצוא את הדברים המשותפים לכם עם מישהו, אפילו אם זה רק להיות אנושי. כמו כן, תמיד יהיו ההבדלים בינך לבין אחר. במיוחד בגלל החוויות השונות של כול אחד מאיתנו.
אם נדגיש את ההבדלים, תמצאו בקושי קרבה עם אחרים. אבל אם נתפקס על הדברים הדומים אצל האחרים, תעלם כמעט מיד כל התנגדות אנטגוניזם, ושיתופי פעולה ישתפרו. בעזרת תרגול, יהיה קל למצוא את מה שאנו חולקים עם אנשים אחרים ולהתמקד בעיקר.

תהליך ההצטרפות

ה"ראפור" ב NLP מתקיים ומתוחזק על ידי הצטרפות. על פי ההגדרה, מדובר בתהליך של העברת ערכת הכלים מאדם לאחר. תהליך הצטרפות או התאמת(?) מבוסס על קבלת התנהגות של האדם האחר ופוגש אותו ב"מפת העולם משלו". טכניקות אלו מצמצמות את ההבדלים בין אדם לאדם ברמת הלא מודע.

אנו יכולים להצטרף או להתאים את עצמנו לכל סוגי התנהגויות. כמובן, אם האדם האחר מודע לכך שאנו מתאמצים להיות בהתאמת התנהגות שלו, החוויה תהפוך לסוג של חיקוי וקשה יהיה למנוע הידרדרות ברמת התקשורת. כל ניסיון להעתיק או לחקות, בצורה גסה, אדם אחר יוביל אותנו "לשבירת ראפור". הצטרפות מוצלחת היא ברמת הלא מודע.

כאשר ה"ראפור" נוצר, אנו יכולים להשפיע על התנהגות של האחר. אם אנו רוצים לדעת אם יצרנו ראפור, אנו יכולים לעשות תנועה יוצאת מן הכלל ועדינה ולברר אם אותה תנועה מתקיימת אצל האחר. למשל, אפשר לגרד את האף ולראות אם האדם השני עושה את אותו הדבר.

מה ניתן להתאים

"התאמה" זה משהו שכולנו עושים באופן טבעי בהקשרים מסוימים. שימו לב מה קורה כאשר אדם מבוגר מדבר עם ילד קטן. לרוב, הוא כרוע ברך כדי להתאים את עצמו לגובה של הילד, הוא ידבר יותר לאט (או/ו בהתרגשות). זוגות רומנטיים במסעדות לעתים קרובות נראים העוסקים "בריקוד", חיוכים ופרצופים, זה מול זה, כמו השתקפות של מראה.

תנוחות הגוף

באפשרותנו לשנות את פיזיונומיית הגוף שלנו, במחצית או חלקית כדי להיות בהתאמה עם האחרים. התאמת התנוחות הטיפוסיות, כמו תנוחת הראש והכתפיים, הצלבת רגליים או ידיים, מתגלות מאוד יעילות ומהירות במיוחד. יחד אם זאת ישנן תנוחות מורכבות יותר המעידות על הלך רוח ספציפי אצל האחר, כמו כעס או עצב, שימחה או התלהבות. בכל אופן גם אותם תנוחת ניתן להתאים בקלות, יש גם סיכוי שנרגיש את מה שהאחר מרגיש באותו הרגע, לנו חשוב לזכור שאנו עושים זאת במטרה מסוימת. חשוב לזכור גם שהחיקוי יוביל אותנו לשבירת ראפור, יש להיות מספיק רגישים ולכייל את עצמנו לאחר כדי לא לפול במלכודת.

נשימה

אנו יכולים להתאים את קצב הנשימה של האחר, באיזה אופן האחר נושם: חזה, בטן עליונה, בטן תחתונה, אולי הכול ביחד… נשימות עמוקות או קצרות.
שיטה זו יעילה במיוחד, יחד עם זאת יש לזכור שאם האדם שאנו יוצרים איתו ראפור, סובל מנשימתו, אנו עלולים לחוש את אותם הסימפטומים הלא נעימים.

קול

התאמת קצב, נפח, אינטונציה ואת סוגי המילים שהאדם האחר משתמש, הופך את התרגיל למאתגר במיוחד, אבל משיג תוצאות מדהימות. לצורך תרגול: נסו לצפות בתוכנית טלוויזיה בשפה זרה כדי להבחין ולעבד את אפיוני קול אלו. אין צורך לנסות להתאים את כל ההיבטים הללו. יש לבחור אחד בהתחלה. אם האדם מדבר לאט, דברו לאט. אם הוא מדבר בלחש, דברו בלחש,… וכך הלאה

אמונות וערכים

אם אנו מעוניינים ליצור תקשורת עם אדם אחר ולהבין את האמונות והערכים שמניעים אותו, אנו חייבים לגשת אליו ללא שיפוט ערכי כדי ליצור ראפור עמוק ויציב. שוב, אנו לא צריכים להסכים איתו או לשנות את הערכים שלנו; המטרה היא להבין ולקבל מידע.

דפוסי שפה

התאמת דפוסי השפה היא אחת הטכניקות של ה NLP ליצירת ראפור. וכדרך אגב, האהוב על אנשי מכירות ואנשי שיווק. על ידי שימוש באותן מילים כדי לתאר דברים ותהליכים, האחר מרגיש מובן.

הקשיבו לכוחן של המילים

למדנו פעם לבצע פרפראזה על מה שמישהו אומר, ולא להשתמש באותן המלים ששימשו אותו. אנחנו קוראים לזה הקשבה פעילה. זוהי טעות כשמדובר ביצירת ראפור ב NLP. אנו מייחסים למילים חוויות מקבילות. אם מישהי אומרת שהיא רוצה להיות בטוחה, ואתם מדברים על היכולת שלה, אתם עשויים לפספס את "רכבת קרובה".

התאמת "המערכות הייצוג הפנימי" מתגלה ככלי עוצמתי במיוחד ביצירת ראפור ובתקשורת בכלל. האם לאחד מכם היה שיחה כזאת או דומה? :

היא אומרת: "אני פשוט לא יכולה לראות את התמונה שמתארים לי כאן"
הוא עונה לה: "טוב אז את צריכה לקרוא את ההוראות בקפידה רבה יותר"

זו תהיה דוגמה של אי התאמה מוחלטת של מערכות הייצוג הפנימי.

לקורסים NLP וסדנאות NLP הקרובים לחצו כאן 

2 תגובות