חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהי חרדה ?

תחושת חרדה קוראת כאשר משהו בתוכנו מתעורר כשהנפש שלנו חשה שאנחנו נמצאים במצב מסוכן ואנחנו מודאגים ממצב זה.

החרדה היא בעצם רגשות שמזהירות אותנו בפני החלטות וגם יכול להיות ממעשים שאנו עושים הנוגדים את הערכים שלנו. הרגש גורם לנו לתפקד ביום יום שלנו   לפעמים מזהיר אותנו כמו ממצבים שלא לקום לעבודה אנו חרדים בעקבות זאת מפטורין או ממריבה עם בן זוג שאנחנו מפחדים שיביא לפרידה. אם אנחנו לא חרדים אנחנו יכולים להיות אדישים למצב מסוים ולתת לו לסכן אותנו מפני שאנחנו לא מודאגים מהדאגה.

חרדה בעצם יכולה להיגרם מכל דבר שאנו מפחדים ממנו. החרדה פוגעת באיכות החיים שלנו כי היא מכניסה אותנו למצב של קיפאון של פחד של אי תפקוד יציב בחיינו. במצבים של החיים כאשר אנו חווים הרגשת חרדה היא בדרך כלל מיוחסת למצב מסוים שאינו פתור בחיינו. וכאשר המצב הלא פתור ניפתר בכל דרך שהיא החרדה נעלמת איתו וזה אומר שהחרדה היא טבעית.

מה ההבדל בין הפרעת חרדה
לבין חרדה טבעית ?

הפרעת חרדה שאינה טבעית הוא מצב רפואי. כלומר שהחרדה מתבטאת גם כאשר הסוציאציה אינה תואמת את המציאות. הפרעה של חרדה יכולה לפגוע באיכות החיים של האדם שחווה אותה. ההפרעה יכולה להופיע בדרך ספונטנית ללא התראה מראש ויכולות להיגרם אחרי מצבים שבהם התקיימו אירועים שונים.

ההפרעה מופיעה יותר בקרב הנשים ואם תופעות כגון אלה קיימות בעץ המשפחתי יכול להיות שזה עבר בתורשה לצאצאים. הסכנה שבכך היא שבני המשפחה הקרובים יכולים לפתח בעצמם את המחלה עקב היחשפות למצב שיכול להשפיע עליהם מבחינה נפשית.

כיצד נדע לזהות את החרדה ?

  1. ערנות יתר
  2. כאשר מופיעים כאבים בחזה 
  3. יובש בפה 
  4. הליכה מרובה לשירותים 
  5. כאבי בטן
  6. דאגה מרובה 
  7. הרגשה של חוסר בביטחון העצמי 
  8. נטייה לעשות מנמלה פיל
  9. פחד מפעילות גופנית

מהם הסימנים ההתנהגותיים בחרדה ?

  1. בהלה
  2. חששות שאינן תמיד מוצדקות
  3. סכנה 
  4. פחד מנסיעות 
  5. פחד מלצאת מהבית 
  6. חשש לסכנת חיים 
  7. פחד מחיי חברה 
  8. פחד מזוגיות 
  9. פחד ממחלות

כמה זמן הפרעת החרדה יכולה להימשך ?

ההפרעה יכולה להימשך ימים או אפילו או מספר שבועות. בעיקרון אין זמן מוגבל.

למרות שנדירים המקרים בהם התקף חרדה נמשך מעל ל 20 דקות.

איך הפרעת האימה מתבטאת ?

הפרעה הנגרמת עקב מצב בו הלוקה בה מרגיש באימה. במקרה זה התקף יהיה קצר ואינטנסיבי ואפילו הוא יכול להיות מלווה בפאניקה. הפאניקה נוצרת עקב פחד מלאבד את השפיות או את השליטה. ההתקפים מלווים בתחושות של חום, בחילות, איברי גוף שנרדמים, סחרחורות ועוד. התחושה בזמן ההתקף קשה אבל אין סכנה בתסמינים שנוצרו עקב מצב זה.

כאשר ההתקף קורה יש הרגשה של התקפת לב אך זה לא באמת קרה. לכן במצב של התקפים הלוקה בהתקף גם יכול להגיע לביה"ח עקב הרגשה של התקפת לב או בעיה אחרת שקיימת בגוף.

אצל אחרים שסובלים מהחרדה הם יבקשו לעשות בדיקות כדי לוודא שהכל בסדר אחרים יסבלו מכניסה לדיכאון תופעה זאת יכולה אפילו להימשך מספר חודשים. טיפול נכון בשורש הבעיה יוכל או לפתור או להקל על האדם שחווה את ההתקפים ובעצם לגרום להם להיות פחות עוצמתיים בפעמים הבאות.

איך הפרעת החרדה הכוללת מתבטאת ?

ההפרעה מופיעה עקב דאגות מוגזמות שתופסות את המחשבות ברוב הזמן.
הסימפטומים המופיעים הם:

  • תחושות של מתח גופני או נפשי.
  • כאבי גב 
  • כאבי כתפיים
  • שרירים תפוסים
  • מתח נפשי
  • מתח גופני
  • קשיים בהירדמות
  • התעוררות מרובה בשינה
  • כאבי בטן ובעיות במערכת העיכול
  • קושי לנוח
  • עייפות כללית
  • הרגשת דריכות
  • מציאת סיבות לחששות ועוד
  • דאגה מוגזמת לבני המשפחה 

מהו הטיפול בחרדה?

הטיפול יכול להיות או בשיחות עם איש מקצוע או טיפול תרופתי על ידי רופא מוסמך לכך.

טיפול פסיכותרפי (שיחות עם איש מקצוע)

כאשר נוגעים בשורש הבעיה מבינים אותה יותר ואז ניתן להתגבר עליה. לימוד חשיבה אחרת יכולה להביא להישגים שיכולים להביא לשיפור החרדות.

במהלך הטיפול ינתנו ניתנים כלים וטכניקות להתמודדות עם המצב , בטיפול יהיה ניתן להבין כי ניתן לחיות עם המצב הקיים. המטרה היא להבין שזאת אכן בעיה אך ניתן לטפל בה על ידי שינוי החשיבה וההתנהגות.

קבלת ידע על המחלה יובילו לשיפור ויגרמו להפגת המתח והחרדה. ברוב המקרים השיחות יעזרו לגלות את גבול השליטה בחיים ובסכנות ויוסבר שהיכולת היא לקבל רק חלק משליטה במצב.

טיפול באמצעות פעילות גופנית

פעילות גופנית מומלצת לשחרור הלחצים הפעילות מביאה למצב של הרפייה. בנוסף דמיון מודרך יכול לעזור ולהרגיע את החרדה.

טיפול תרופתי

טיפול תרופתי ניתן נגד דיכאון או חרדה. הכדורים הניתנים הם: פרוזק, רסיטל ועוד. תפקיד הטיפול התרופתי הוא לחסום את הסרוטונין, ההטבה תורגש רק אחרי חודש מלקיחת התרופה. את הטיפול יהיה להמשיך חצי שנה, שנתיים ואפילו יותר גם אם נעשה שיפור .

קבוצות אחרות שניתנות להרגעה הם הווליום, הקלונקס ועוד, תרופות אלו ישפיעו תוך זמן קצוב של שעה עד שעתיים וניתן לקחת אותם במשך שבועיים עד שישה שבועות לכל היותר ולכן הן מתאימות במקרים מסוימים שבה החרדה מופיעה.

מהי הדרך להצלחה בטיפול נגד החרדה?

ההצלחה הגדולה היא כאשר משלבים גם את הטיפול התרופתי וגם את הטיפול הנפשי.

לחלק מהאנשים יהיה רצוי להמשיך את הטיפול התרופתי מפני שהטיפול יקנה להם חיים רגועים יותר ואת האפשרות להתמודד עם החיים ולתפקד היטב ללא פגיעה בחווית החיים האישית שלהם.

לסיכום​: החרדה היא הפרעה די נפוצה שבעצם ניתן לטפל בה ולשפר את איכות החיים. למרות שניתן לטפל במחלה אנשים רבים מהססים ואינם פונים לקבל טיפול מחששות אישיות. אחרים מתכחשים למחלה ומסרבים להבין שאכן משהו לא בסדר ופוגע בהם ובאיכות החיים שלהם.